Sevis un Latvijas iepazīšana: projekta norises uzņem tempu
Gandrīz neticami liekas tas, ka tikai daži mēneši aizritējuši kopš janvāra beigām, kad pirmajā kopīgajā pasākumā tikās 15 skolu komandas un 15 tālākizglītotāji no visām Latvijas pusēm, lai labāk apzinātos, cik svarīgi ir mācīties, strādāt un, galu galā, pa īstam dzīvot KOPĀ, un pilnveidotu savas prasmes sazināties, atrast, izvērtēt un likt lietā informāciju, saskatīt iespējas un veidus, kā no gribēšanas nonākt līdz darīšanai, lai sasniegtu savu un visu kopīgos mērķus.
Katrā ziņā tikšanās 20.martā IAC telpās liecināja gan par to, ka Siguldā nodibinātās pazīšanās joprojām ir spēkā, gan to, ka skolās un kopienās paveikts vēl vairāk kā bija plānots. Vislielākais prieks bija par to, kad par pašu organizētajām norisēm stāstīja jaunieši. Izrādās, daudzi no viņiem atklājuši skolotāja darba valdzinājumu – vadot nodarbības gan mazākiem bērniem, gan arī saviem vienaudžiem un dažkārt pat pedagogiem un citiem pieaugušajiem. Ja, izrādās, ka tad „ja es zinu, ko vēlos pateikt vai izdarīt, es to arī varu!” Lieliska atziņa, ko noglabāt grūtiem brīžiem un ar ko dalīties. Jā, izrādās, ka var sazināties ar eksperti, aktrisi un Latvijas valsts simtgades biroja projektu vadītāju Leonardu Ķesteri un kļūt par viņas ēnu, var sazināties ar ASV vieslektori Tesu Džoulu (Tessa Jolls) un tikties uz sarunu pie kafijas tases, var uzaicināt uz skolu filmas „Neiespējamais ir iespējams” galveno varoni Raimondu Dombrovski – tie ir tikai daži no piemēriem visam, ko jaunieši un pedagogi VAR, ja grib un dara.
Stāstāmā bija tik daudz, ka mūsu viesi – Indianas universitātes (ASV) profesors Terijs Meisons (Terrence Craig Mason) un programmu izvērtēšanas speciāliste Megana Bika (Megan Bick) no INTRAC (the International NGO Training and Research Centre) Lielbritānijā – bija patiesi pozitīvi pārsteigti par mūsu jauniešu enerģiju un radošumu.
Lai turpinātu projektā aizsākto tēmu – savas apkārtnes iepazīšanu - tikšanās noslēgumā jauniešiem un pedagogiem tika radīta iespēja iepazīt IAC biroja apkārtnē esošo jūgendstila Rīgu, iziet pa Alberta ielu un viesoties Rīgas Jūgendstila muzejā. Vēl viena vieta un laikmets iepazīts.
Nākamais lielais norišu cikls projekta ietvaros ir kultūrizglītojošie braucieni, kas 2.aprīlī sākās ar Rīgas 33.vidusskolas un Bauskas 2.vidusskolas skolēnu braucienu uz Liepāju. Darba kārtībā viesošanās Liepājas 7.vidusskolā, izrādes „Liepāja – Latvijas galvaspilsēta” noskatīšanās Liepājas teātrī un koncertzāles „Lielais dzintars” iepazīšana. Interesanti, ka jaunieši īsi un lakoniski spēj pateikt to, kas iespaidiem pilnajā dienā palicis prātā un sirdī. Foto Lūk, dažas no atsauksmēm:
Par izrādi: „Es uzzināju par to, kas notika ar parastiem latviešiem pēc Latvijas Republikas neatkarības proklamēšanas.”
Par skolas apmeklējumu: „Tas, manuprāt, bija pasts svarīgākais un interesantākais, un uzzināju to, ka skolas dzīve mums visiem norit ļoti līdzīgi.”
Nākamais kultūrizglītojošais brauciens notika 29.aprīlī, kad uz Rīgu devās Ilūkstes Raiņa vidusskolas, Preiļu 2.vidusskolas, Liepājas 7 vidusskolas un Zasas vidusskolas skolēni un skolotāji. Iespaidu daudz: viesošanās Rīgas Purvciema vidusskolā, Valmieras teātra izrāde „Labie bērni” Mūzikas namā „Daile” (kas arī ir ar savu pārrunājamu un izzināmu vēsturi), gājiens kājām caur Rīgas centram līdz Vecrīgai, kur "Look at Riga" kinoteātrī gaida 5D filma par Rīgu (ar skaņām, kustībām un pat ūdens šļakatām, caur strūklaku ceļojot), savukārt elektrobusiņš līgani izvadā pa Vecrīgas mazajām ieliņām. Mājupceļā un nākamajās mācību dienās viss jāsaliek pa plauktiņiem: ko redzējām, ko vēl gribam redzēt, ko no tā visa esam iemācījušies un kādas izjūtas notikušais raisījis. Foto Video
Aizsākts arī trešais lielais norišu bloks: skolu savstarpējās tikšanās Rīgā, Liepājā, Ropažos, Daugavpilī, veidojot aizvien ciešākas saites, ļaujot ieraudzīt kopīgo un mācīties no citiem to, kas var būt noderīgs.
Sarunās bieži izskan doma, cik vērtīgas ir šādas tikšanās un klātienes norises, un par to atkal un atkal paldies jāsaka British Council (BC) pārstāvniecībai Latvijā. Paldies par uzticēšanos un iespēju organizēt radošas un iedvesmojošas, mūsdienīgas un jēgpilnas norises, kas vieno gan skolēnus, gan pedagogus. Par to arī IAC pārstāvji ar lielāko prieku stāstīja BC ikgadējā izvērtējuma seminārā Rīgas cirkā.
Darbi un sarunas turpināsies priekšā stāvošajā sarunu festivālā LAMPA, Vasaras skolā un nākamajos kultūrizglītības un savstarpējo tikšanos braucienos. „Jo vairāk darām, jo vairāk ideju un vēlmju rodas,” saka projekta dalībnieki, un IAC komanda tam no sirds piekrīt.
Aija Tūna,
Projekta satura eksperte