Projekta “Satikt” dalībnieki tiekas Vasaras skolā
IAC projekta “Satikt” dalībnieki – pedagogi un vietējo kopienu pārstāvji no dažādiem Latvijas novadiem piedalījās Vasaras skolā, lai dalītos pieredzē, izvērtētu paveikto un plānotu tālāko sadarbību. Foto ieskatam
Augusta izskaņā Latvijas Universitātes atpūtas un konferenču kompleksā "Ratnieki" tikās deviņas skolu komandas, lai, tuvojoties projekta “Satikt” noslēgumam, izvērtētu paveikto, dalītos pieredzē un gūtu jaunas idejas pilsoniskās līdzdalības stiprināšanai savās skolās un kopienās.
Gandrīz divus gadus ilgušais projekts nonācis finiša taisnē un brīdi pirms jaunā mācību gada sākuma seminārs - Vasaras skola bija lieliska iespēja, lai brīvā un darbīgā gaisotnē pārrunātu kopā paveikto. Dalībnieki dalījās pilsoniskās kompetences programmas “3i: izprast, iesaistīties, iekļaut” apguves pieredzē, analizēja atziņas, kas gūtas, vadot programmas nodarbības citu sava novada skolu pedagogiem, kā arī sadarbojoties ar pašvaldībām, nevalstiskajām organizācijām, aktīviem vietējās sabiedrības cilvēkiem.
Projekta ekspertes Daina Zelmene un Ingūna Irbīte Vasaras skolā piedāvāja ielūkoties tādos aktuālos sociālās un pilsoniskās mācību jomas tematos kā indivīda identitāte un sociālās grupas, uzticēšanās aspekti sabiedrībā un politikā, pilsoniskais aktīvisms un sociālais kapitāls. Skolotāji, kas māca padziļināto kursu sociālajās zinātnēs, atzina, ka gan Vasaras skolas nodarbības, gan projekta materiāli kopumā ir nozīmīgs atbalsta resurss obligātā mācību satura īstenošanā. Dalībnieki novērtēja, ka “3i” programma piedāvā secīgu un sistemātisku veidu kā sarunāties par sociālo atbildību, mazāk aizsargāto grupu iekļaušanu, solidaritāti. Programma piedāvā daudzveidīgu metodiku - darbu ar likumu tekstiem, socioloģiskās izpētes metodes, dažādas diskusiju tehnikas, vizuālo avotu analīzi, lomu spēles un tml. Mācību gada sākumā skolās un klasēs lieti noderēs seminārā praktizētās pieejas kolektīva saliedēšanai, radošuma veicināšanai un diskusiju kultūras stiprināšanai. Pedagogi atzīmēja, ka programmā piedāvātais saturs un metodika ir viegli un ērti adaptējami lietošanai dažāda vecumposma skolēniem, dažādos mācību priekšmetos un audzināšanas darbā. Semināra dalībnieki – vietējo kopienu pārstāvji dalījās pārdomās, kā Vasaras skolas pieredzi plāno izmantot savā darbā – vietējā pašvaldībā, jaunatnes darba koordinēšanā, kultūras iestādes piedāvājuma veidošanā un nevalstisko organizāciju aktivitātēs.
Semināra dalībnieki sprieda arī par projekta ilgtspējas aspektiem. Nozīmīgs labās prakses tālāknodošanas instruments būs projekta izdevums – rokasgrāmata pilsoniskās izglītības īstenotājiem “Izprast, iesaistīties, iekļaut.” Vasaras skolā tika saskaņota izdevuma satura galīgā redakcija. Materiāls septembra nogalē IAC mājas lapā būs pieejams ikvienam interesentam.
Atzinīgus vārdus dalībnieki veltīja politologa Filipa Rajevska vadītajai nodarbībai par sabiedriskajām un politiskajām aktualitātēm. Aktīvā sarunā tika apspriesta politiskā kultūra Latvijā, iedzīvotāju iesaistīšanos sabiedriskajā un politiskajā dzīvēs stimulējoši un kavējoši apstākļi, Eiropas Parlamenta vēlēšanu rezultāti, partiju popularitāti ietekmējoši apstākļi un citi jautājumi.
Dalībnieku atziņas pēc Vasaras skolas:
-ļoti noderīgas ir IAC pasniedzēju un citu ekspertu gatavotās prezentācijas un tām pievienotie papildus resursi;
-projekta materiāli ir lieliska metodiskā bāze mācību stundu vadīšanai, jo tie balstās aktuālos izglītības ietvara dokumentos – mācību priekšmetu standartos un programmās;
-ir gūta iedvesma un iespēja sadarboties ar kolēģiem; projektā tika veidotas nozīmīgas profesionālās attiecības, uz kurām varēsim balstīties ilgtermiņā, arī pēc projekta laika beigām;
-gan Vasaras skolā, gan ikvienā projekta notikumā jutāmies gaidīti un novērtēti – cilvēciski un profesionāli;
-process ritēja jēgpilni, vērtīgi, emocionāli viegli un brīvi;
-esam šeit apstiprinājuši atziņu, ka dažādība ir bagātība, stiprinājušies saliedētības garā;
-projektu raksturo kompetenti pasniedzēji, precīzi tematiski piemeklēti ārējie lektori, spēcīga IAC projekta īstenotāju komanda;
-īpaši novērtējām rūpes par ikviena projekta dalībnieka labbūtību - tas bija jūtams gan pasākumu norises vietas izvēlē, gan līdzsvarā starp darbu un atpūtu, gan praktiskās rūpēs par semināru norisi.
Paldies visiem dalībniekiem par radošo un produktīvo sadarbību projekta “Satikt” Vasaras skolā!