Atbalsts pedagogiem iekļaujošas vides veidošanā izglītības iestādēs

Atbalsts pedagogiem iekļaujošas vides veidošanā izglītības iestādēs

01/04/2024 – 15/11/2024

Izglītības attīstības centrs (IAC)  no 2024. gada 1. aprīļa līdz 15. novembrim īsteno projektu „Atbalsts pedagogiem iekļaujošas vides veidošanā izglītības iestādēs” (RAIC-24-78-lī). Projekts tiek līdzfinansēts Rīgas pilsētas Sabiedrības integrācijas programmas ietvaros.

Projekta mērķis ir veicināt sabiedrības integrāciju Rīgas pilsētā un saliedētas sabiedrības stiprināšanu skolu vidē, īstenojot izglītojošas un iecietību veicinošas aktivitātes Rīgas pilsētas izglītības iestāžu pedagogiem un skolēniem.

Projekta specifiskais mērķis ir izveidot un aprobēt  pedagogu profesionālās pilnveides programmu par iekļaujošas vides veidošanu izglītības iestādēs; izstrādāt praksē balstītas rekomendācijas izglītības un integrācijas jomu profesionāļiem.

Projektā tiks sagatavota un aprobēta pedagogu profesionālās pilnveides programma par iekļaujošas vides veidošanu izglītības iestādēs. Programmu veidos teorētiskā un praktiskā daļa. Programmas teorētiskā daļa sniegs atbalstu pedagogiem jautājumos par diskrimināciju,  cilvēktiesībām, taisnīgumu, iecietības prakses veicināšanu skolas vidē u.c. Praktiskā daļa  ietvers programmas aprobāciju darbā ar skolēniem un pedagogu atgriezeniskās saites sniegšanu. Programmu apgūs 24 pedagogi.  Projekta noslēgumā tiks sagatavotas rekomendācijas izglītības un integrācijas jomu profesionāļiem par iekļaujošas un diskrimināciju mazinošas vides veidošanu izglītības iestādēs.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

30/09/2024

Rīgas pedagogi dalās pieredzē par iekļaujošas vides veidošanu skolās

26. septembrī Rīgas skolotāji tikās otrajā programmas apguves seminārā projektā “Atbalsts pedagogiem iekļaujošas vides veidošanā izglītības iestādēs,” kas tiek īstenots Rīgas pilsētas Sabiedrības integrācijas programmas ietvaros. Līdztekus jaunu satura tēmu apguvei, dalībnieki analizēja arī programmas aprobācijas pieredzi skolās darbā ar dažādu vecumposmu skolēniem daudzveidīgos mācību un audzināšanas darba formātos.

Augustā, īsi pirms jaunā mācību gada sākuma, programmas apguvi uzsāka vairāk nekā divdesmit pedagogi no Rīgas izglītības iestādēm. Satiekoties pēc mēneša, septembra izskaņā, programmas dalībniekiem jau uzkrājusies interesanta un profesionāli vērtīga pieredze, ar kuru dalīties, saņemt kolēģu ieteikumus un pārņemt labo praksi vienam no otra.

IMG 20240930 WA0017IMG 20240930 WA0020

Aprobācijas laikā programmas materiālus pedagogi izmēģinājuši darbā ar vairāk nekā 730 dažādu vecumposmu audzēkņiem sākot no pirmskolas līdz pat vidusskolas klasēm. Metodes un paņēmieni iekļaujošas vides veidošanai integrēti klases audzinātāju stundās, sociālajās zinībās, valodu stundās, karjeras izglītības pasākumos, teātra mākslas nodarbībās un citos mācību un audzināšanas darba formātos. Programmas dalībnieki dalījušies kursos gūtajā pieredzē ar citiem savu skolu pedagogiem un atbalsta personālu, kā arī ar skolēnu vecākiem. Aprobācijas veidlapās dalībnieki strukturēti reflektē par veiksmēm un izaicinājumiem programmas iedzīvināšanā. Lūk, dažas no paustajām atziņām: mācot par dažādību un sociālajām grupām, klasē izveidojās uzticēšanās pilna saruna; pārsteidzoši, ka sadarbojās bērni, kuri ikdienā izvairās to darīt; šāds mācību process ļauj labāk iepazīt vienam otru, veidot cieņpilnas un atbalstošas attiecības; programmas materiāli izcili iederējās adaptācijas nedēļā, skolēniem bija iespēja parunāt ar jaunajiem klases biedriem; spriedām par identitāti, piederības sajūtu, prasmi dalīties ar sev nozīmīgo, savām vērtībām. Semināra nodarbībās pieredzes stāsti tika papildināti ar skolēnu darbu demonstrējumiem, bērnu citātiem un atsauksmēm par pieredzēto klasēs.

Seminārā pedagogi arī turpināja programmas tālāko apguvi, pievēršoties tādām tēmām kā sabiedrības daudzveidība un darbs daudzkultūru klasēs, stereotipi, diskriminācija, cilvēktiesības u.c. Projekta ekspertes dalībniekus iepazīstināja ar jaunākajām teorētiskajām atziņām, piedāvāja veikt gadījumu analīzi, strādāt ar daudzveidīgiem metodiskiem paņēmieniem, pārrunāt mācību nodarbību adaptēšanas iespējas darbā ar dažādu vecumposmu skolēniem, mudināja prognozēt iespējamos riskus un izaicinājumus, kā arī izvērtēt pedagoģiskos ieguvumus dažādu stratēģiju pielietošanā.

IMG 20240930 WA0019IMG 20240930 WA0021

Programmas materiālu izmēģināšana skolās turpinās. Dalībnieku pieredzes stāsti, sarunas semināros un iesūtītās aprobācijas veidlapas kalpos par pamatu, lai projekta eksperti izstrādātu rekomendācijas izglītības jomā strādājošajiem par iekļaujošas vides veidošanu skolās un pirmsskolā. Projekta noslēgumā plānotajā ilgtspējas seminārā ar rekomendācijām tiks iepazīstināti mērķgrupas pārstāvji, izglītības un integrācijas jomu speciālisti. Rekomendācijas būs pieejamas ikvienam interesentam Izglītības attīstības centra mājas lapā. Mūsdienās, kad etniskā, reliģiskā, kultūras, sociālā un cita veida dažādība klasēs ir norma nevis izņēmums, pedagogiem nepieciešams šāds mērķēts un profesionāls atbalsts, lai izglītošanās procesā “nepazaudētu” nevienu bērnu.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

30/08/2024

Skolotāju tālākizglītības seminārs projektā
“Atbalsts pedagogiem iekļaujošas vides veidošanā izglītības iestādēs”

Vasaras izskaņā 30. augustā Izglītības attīstības centrā notika pirmais skolotāju tālākizglītības seminārs projektā “Atbalsts pedagogiem iekļaujošas vides veidošanā izglītības iestādēs”. Projekts tiek līdzfinansēts Rīgas pilsētas Sabiedrības integrācijas programmas ietvaros. Seminārā tikās  24 pedagogi – dažādu mācību priekšmetu skolotāji, klašu audzinātāji, skolu administrācijas pārstāvji, skolu atbalsta personāls un metodiķi no Rīgas izglītības iestādēm, lai gūtu ierosmi, kā veicināt sabiedrības integrāciju un īstenot iecietību veicinošas aktivitātes savās skolās.

Seminārā dalībnieki apguva projektā izveidotās programmas par iekļaujošas vides veidošanu skolās pirmo daļu. Programmu veidoja IAC ekspertes Ingūna Irbīte un Daina Zelmene, balstoties uz dalībnieku vajadzību izpēti un pilnveidotajā izglītības saturā noteiktajām iekļaujošas sabiedrības vērtībām. Projektu uzsākot, tika izvērtētas  būtiskākās pedagogu vajadzības pedagoģiskās kompetences stiprināšanai, lai savās skolās efektīvi strādātu ar iecietības veicināšanas un diskriminācijas novēršanas jautājumiem. Dalībnieki norādīja, ka visvairāk ir nepieciešams atbalsts dažādības vadības metodiskajās pieejās, mobinga prevencijā un taisnīguma vērtības stiprināšanā savstarpējā saskarsmē skolas vidē. Šīs vajadzības noteica programmas pirmās daļas sagatavošanu.

IMG 0918IMG 0903

Programmas apguves semināra nodarbībās dalībnieki izvērtēja, cik iekļaujoša ir viņu skolas vide un dalījās pieredzē, kā cieņas un tolerances vērtības iedzīvināt aktīvā rīcībā skolas ikdienas dzīvē. Viena no skolēnu savstarpējās saskarsmes problēmām, ko norādīja skolotāji, ir mobings (ņirgāšanās). Nodarbībās tika analizēti statistikas dati par mobingu skolu vidē, piedāvāti paņēmieni mobinga atpazīšanai un rīcībai pāridarījumu gadījumos. Dalībnieki ieguva saturiskus un metodiskus atbalsta materiālus darbam klasēs tolerances jēdziena skaidrošanā un pozitīvas, cieņpilnas  saskarsmes veidošanā klasē. Nodarbību vadītājas piedāvāja radošu aktivitāšu idejas, ko izmantot skolās 16.novembrī, atzīmējot ANO Starptautiskās tolerances dienu. Nodarbību dalībnieki saņēma praktiskus ieteikumus, kā īstenot iecietību un sadarbību veicinošas aktivitātes darbā ar jaunākā vecumposma un vecāko klašu skolēniem.

IMG 0914IMG 911

Projekta turpinājumā skolotāji savās skolās programmas materiālus aprobēs darbā ar skolēniem, vērtēs veiksmes un izaicinājumus. Otrajā programmas apguves seminārā tiks analizēta gūtā pieredze un tiks gūtas jaunas ierosmes turpmākajam darbam cilvēktiesību un iecietības stiprināšanā.

Dalībnieki atzinīgi novērtēja iespēju piedalīties Rīgas domes projektā “Atbalsts pedagogiem iekļaujošas vides veidošanā izglītības iestādēs”, kas vērsts uz  iecietības veicināšanu un diskriminācijas novēršanu.

Uz tikšanos nākamajā seminārā!

 IMG 909

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Projekta aktivitātes

Mērķagrupas izveide un vajadzību apzināšana – 24 Rīgas pedagogi (dažādu mācību priekšmetu skolotāji, klašu audzinātāji, izglītības metodiķi u.c.).

Pedagogu profesionālās pilnveides programmas izveide. Programmu veidos   teorētiskā (14h) un praktiskā (10h) daļa.

Pedagogu profesionālās pilnveides programmas “Atbalsts pedagogiem  iekļaujošas vides veidošanā izglītības iestādēs” apguve. Programmas apguve notiks divos klātienes semināros.

Programmas aprobācija Rīgas skolās. Programmas tēmas tiks integrētas gan mācību stundās, gan klases audzinātāju stundās un ārpusklases nodarbībās. Programmas  dalībnieki sniegs atgriezenisko saiti par aprobācijas norisi.

Rekomendācijas izglītības un integrācijas jomas profesionāļiem. Balstoties uz projekta īstenošanas laikā gūtajiem secinājumiem, tiks sagatavotas  rekomendācijas izglītības un integrācijas jomas profesionāļiem par iekļaujošas un diskrimināciju mazinošas vides veidošanu izglītības iestādēs.

Projekta publicitāte un ilgtspēja. Projekta norise tiks atspoguļota IAC mājaslapā.

Pieteikšanās līdzdalībai projektā

Aicinām Rīgas izglītības iestāžu pedagogus pieteikties 24 h profesionālās kompetences pilnveides programmā par to, kā skolēniem mācīt par sabiedrības daudzveidību, stereotipiem, diskrimināciju, cilvēktiesībām un iecietības lomu demokrātiskā sabiedrībā.

Līdzdalība programmā paredz divu dienu klātienes nodarbības (14h) un programmas prakses/aprobācijas daļu skolās (10h). Dalībnieki saņems mācību un metodiskos materiālus. Pēc pilnas programmas apguves tiek izsniegtas saskaņotas apliecības par 24h profesionālo pilnveidi.

Programmas satura virzieni:

  •  cilvēktiesības un to aizsardzība
  • ­ diskriminācijas veidi un novēršana
  • ­ stereotipi un to ietekme
  • ­ taisnīguma aspekti
  • ­ iecietību veicinoša pilsoniska prakse
  • ­ kultūru dažādība sabiedrībā un izglītības vidē

Programmas klātienes semināru norises laiks 30. augusts un 26.septembris. Norises vieta IAC telpas Rīgā, Dzirnavu ielā 34a.  no 10.00 -16.00.

Prakses daļa 2024. gada septembris – oktobris.

Pieteikumu iesniegšanas termiņš – 2024. gada 3. jūnijs Pieteikuma veidlapa atrodama šeit. Vietu skaits ierobežots.