JAUNIEŠU-MENTORU PIRMĀ TIKŠANĀS

JAUNIEŠU-MENTORU PIRMĀ TIKŠANĀS

22/04/2025

2025. gada  aprīlī notika projekta “Iespējo līdzdalību” dalībskolu pedagogu un jauniešu reģionālās tikšanās, lai pārrunātu, kā veicies ar pilsoniskās izglītības programmas pirmās daļas iekļaušanu mācību procesā un dalītos ar metodiskām pieejām pilsoniskās prakses iniciatīvu īstenošanai vietējās kopienās. Semināru ietvaros aktīvi skolu jaunieši-mentori saņēma mērķētu atbalstu un atgriezenisko saiti pilsoniskās līdzdalības tradicionālo formu izmantošanā, darbojoties vietējo pašvaldību līmenī.

4. aprīlī Rīgas 72.vidusskolā pulcējās projekta dalībnieki no Rīgas Ostvalda vidusskolas, Madonas Valsts ģimnāzijas, Brocēnu vidusskolas un Rīgas 72.vidusskolas. 11. aprīlī Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolā-licejā tikās Ilūkstes Raiņa vidusskolas, Maltas vidusskolas, Aizkraukles novada vidusskolas un Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolas-liceja projekta komandas.

Foto

Ieskats skolu pieredzē programmas 1. daļas “Tradicionālā līdzdalība” pilotēšanā

Madonas Valsts ģimnāzija programmas materiālus izmantojusi gan mācību procesā, gan ārpusstundu nodarbībās. Pedagogi vēstures un sociālo zinātņu metodiskajā apvienībā ar projekta idejām iepazīstinājuši citu skolu kolēģus. Pilsoniskās izglītības metodika noderējusi skolēnu pašpārvalžu salidojumā un pasākumā “Ģimnāzistam pa pēdām” diskutējot par to, kādam jābūt aktīvam ģimnāzistam. Projekta dalībnieki atzina, ka izdevās rosināt skolēnu interesi, mācīt atraktīvi un raisīt sarunas par sabiedrībā nozīmīgām vērtībām.

Rīgas Ostvalda vidusskolas komanda atzinīgi vērtēja iespēju programmu integrēt sociālo zinātņu un literatūras kursā vidusskolas klasēs, lai akcentētu brīvības un atbildības nozīmi demokrātiskā sabiedrībā. Skolā tiek plānots līdzdalības metodiku izmantot klases prezidenta vēlēšanās un diskusijās par personiskās brīvības aspektiem.

Brocēnu vidusskolā ir īstenota sistēmiska pieejaprojekta materiālu iekļaušanai mācību un audzināšanas darbā- klašu audzinātāji ir iepazīstināti ar programmu un sagatavotajiem izdales materiāliem. Skolotāji dalījās idejās, kā vēstures stundās sarunāties par konvencionālas un nekonvencionālas līdzdalības piemēriem dažādos vēstures posmos, kā matemātikas stundās analizēt datus, kas iegūti vēlēšanu simulācijās un kā sociālo zinību stundās veidot savas pašvaldības reklāmas plakātus.

Rīgas 72. vidusskolā programma adaptēta pamatskolas posmā – 6.- 9. klasēs. Nodarbības atklājušas dažādu izpratni pilsoniskās izglītības tēmās, ir izdevies skolēnus ieinteresēt, mācīt analizēt un domāt plašāk par to, kādam jābūt deputātam vietējā pašvaldībā, lai  risinātu jautājumus, kas sabiedrībā nozīmīgi, kā sadarboties ar varas pārstāvjiem, lai idejas tiktu sadzirdētas.

Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolas-licejā pilsoniskā izglītība ir viens no šī mācību gada virzieniem un līdzdalība projektā palīdz sasniegt plānotos uzdevumus. Projekta komanda, vērtējot savu pieredzi, uzsvēra, kaprojekta materiāli bijuši ļoti noderīgi tuvojošos pašvaldības vēlēšanu kontekstā. Skolotāji vadījuši aktivitātes galvenokārt vēstures un  sociālo zinību stundās 9. un 10. klasēs. Programmas metodika tiek izmantota darbā ar skolēnu pašpārvaldi un tiekoties ar pašvaldības pārstāvjiem.

Ilūkstes Raiņa vidusskolā īstenota visas skolas pieeja pilsoniskās izglītības stiprināšanā: par programmu informēti klašu audzinātāji un dažādu mācību priekšmetu skolotāji. Rezultātā novadītas mācību stundas tradicionālās pilsoniskās līdzdalības tematikā 8.- 11.klašu skolēniem. Šobrīd skolotāji plāno programmas metodiskās pieejas izmantot interaktīvā spēlē vecāko klašu skolēniem par savu novadu.

Maltas vidusskolā programmas materiāli noderējuši nodarbībās 5. klasē un 9. klasē. Skolotāji atzina, ka izdevies pilsoniskās līdzdalības jautājumus skaidrot skolēniem saprotami un atbilstoši aktuālajam vietējā sabiedrībā. Skolotāji pilsoniskās līdzdalības piemēru klāstu papildinājuši ar  piemēriem no ikdienas dzīves. Projekta komanda ar pirmajā projekta seminārā gūtajām ierosmēm iepazīstinājusi Rēzeknes novada kolēģus.

Aizkraukles novada vidusskolas  komanda ar projektā sagatavotajiem metodiskajiem materiāliem darbojusies sociālo zinātņu stundās 9. klasē un 11. klasē.  Skolēniem sākotnējā izpratne ne vienmēr bijusi pietiekama, tomēr izdevies ieinteresēt un atklāt pilsoniskās līdzdalības nozīmi dzīves kvalitātes stiprināšanā. Skola plāno novada sociālās un pilsoniskās jomas kolēģus iepazīstināt ar gūtajiem secinājumiem.

Paldies Rīgas 72. vidusskolas un  Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolas-liceja skolu komandām par viesmīlīgo uzņemšanu!

Atbalsts jauniešiem - mentoriem pilsoniskās prakses iniciatīvu organizēšanā savās skolās

Projektā jauniešu – mentoru grupu veido 32 aktīvi vecāko klašu jaunieši, kuri apliecinājuši savu motivāciju iesaistīties projektā un iniciēt praktiskas pilsoniskās līdzdalības iniciatīvas savās skolās un vietējā sabiedrībā. 

Šobrīd, tuvojoties pašvaldību vēlēšanām, seminārā tika turpināts darbs ar metodiku pašvaldību vēlēšanu simulāciju īstenošanai skolās un jauniešu ideju virzīšanai vietējo pašvaldību politikā. Semināra vadītājas IAC ekspertes Ingūna Irbīte un Daina Zelmene iepazīstināja, kā “soli pa solim” īstenot pašvaldību vēlēšanu simulācijas, kurās vēlēšanas notiek maksimāli pietuvinātas realitātei, un topošie vēlētāji  mācās izdarīt izvēli un praktizēt balsošanu. Projektā iesaistītie skolu jaunieši – mentori uzzināja, kā savās skolās ierīkot vēlēšanu iecirkni, kā izveidot vēlēšanu komisiju, kā skaitīt balsis un kā komunicēt par vēlēšanu rezultātiem. I.Irbīte un D.Zelmene dalījās savā pieredzē, kā skolās ir īstenotas pašvaldību, Saeimas un Eiropas Parlamenta vēlēšanu simulācijas.

Semināra nodarbībās jaunieši diskutēja par viņiem aktuālām problēmām un  izvirzīja jautājumus, kuru risināšanu vēlētos iekļaut savu pašvaldību deputātu darba kārtībā, rakstot vēstuli vai sagatavojot iesniegumu pašvaldības deputātiem.  Jauniešiem aktuālu jautājumu lokā tika minēts: skolēniem nav pieejamas plašas specifisku novirzienu izglītības iespējas; skolās ne vienmēr ir pieejama informācija par iespējām uzlabot garīgo veselību un risināt garīgās veselības problēmas; skolās ir ierobežots interešu izglītības piedāvājums; vietējā kopienā ir nepietiekamas iespējas uzlabot jauniešu fizisko aktivitāti  u.c.

Līdz mācību gada beigām projekta skolās jaunieši - mentori kopā ar vienaudžiem īstenos pilsoniskās prakses iniciatīvas – pašvaldību vēlēšanu simulāciju vai priekšlikuma sagatavošanu pašvaldību politiķiem.

Lai rosīga un iedvesmojoša darbošanās savās skolās!

Projekta dalībnieku atziņas pēc pirmā jauniešu – mentoru darbnīcas:

  • Noteikti citus iepazīstināšu ar problēmu risināšanas ceļiem un vēlēšanu simulāciju organizēšanu.
  • Viegli strādāt, jo praktiskie uzdevumi mijās ar teoriju.
  • Radās idejas, kā simulēt vēlēšanas saistībā ar skolēnu pašpārvaldes prezidenta vēlēšanām.
  • Praktiski, saturīgi un ļoti svarīgi tieši pirms vēlēšanām izglītot skolēnus par pilsonisko līdzdalību.
  • Pilsoniskās līdzdalības “treniņa” veidi piesaistīja uzmanību un raisīja pārdomas un idejas jaunām aktivitātēm.
  • Aktuāla tēma, skaidri risinājumi, kā formulēt savu problēmu.
  • Ja vien tu pats kā dalībnieks esi aktīvs un atvērts sadarbībai, tad ir visas iespējas ideju un informācijas apmaiņai.
  • Materiāli pārdomāti visām  vecuma grupām, var viegli izmantot ikdienas darbā.
  • Bija ļoti interesanti sadarboties ar citiem jauniešiem, jo visi bija ļoti aktīvi un praktiskie uzdevumi bija ļoti interesanti.
Projekts Nr. 2025.LV/NVOF/MAC/019/L17 tiek finansēts no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem, projektu administrē Sabiedrības integrācijas fonds programmas “NVO fonds” ietvaros