PILSONISKĀS IZGLĪTĪBAS PROGRAMMAS “IESPĒJO LĪDZDALĪBU!” OTRAIS SEMINĀRS
20.augustā projekta “Iespējo līdzdalību!” pedagogi tikās seminārā, kurā analizēja līdzšinējo projekta pieredzi un apguva pilsoniskās izglītības programmas otro daļu “E-līdzdalība”. Sākoties jaunajam mācību gadam, turpināsies programmas materiālu pilotēšana darbā ar jauniešiem un plašāku vietējo kopienu astoņās projekta norises vietās.

Semināra darbs ritēja divās daļās. Dienas pirmajā pusē pedagogi dalījās pieredzē un pārdomās par pavasarī īstenotajām pilsoniskās prakses iniciatīvām skolās un kopienās, bet otrajā daļā apguva programmas turpinājumu, kas veltīta e-demokrātijas tematikai.
Kopš 2025. gada februāra projekta “Iespējo līdzdalību!” dalībskolas aktīvi darbojušās, ieviešot pilsoniskās izglītības programmas pirmo daļu “Tradicionālā līdzdalība”. Pavasarī notikušajos reģionālajos semināros jaunieši-mentori saņēma bagātīgu materiālu klāstu un praktisku metodisku atbalstu, lai savās skolās un kopienās izstrādātu priekšlikumus politisko partiju programmām par jauniešiem aktuāliem jautājumiem un īstenotu pašvaldību vēlēšanu simulācijas. Seminārā projekta pedagogi dalījās paveiktā pieredzē. Lielāko izaicinājumu komandām sagādājusi visu iesaistīto dalībnieku noslodze mācību gada izskaņā, ko izdevies pārvarēt savlaicīgi plānojot darāmo. Par būtiskākajiem panākumu priekšnoteikumiem skolotāji atzīst atbalstu no skolu administrācijas, ieinteresēto, uz sadarbību vērsto attieksmi no vietējo vēlēšanu komisiju darbinieku puses, kā arī projekta jauniešu patieso aizrautību un atbildības izjūtu, īstenojot projekta iniciatīvas. Politiķu atsaucība skolēnu iniciatīvām gan dažādos novados bijusi atšķirīga – no izvairīgas attieksmes līdz pat visu vēlēšanās kandidējošo partiju pārstāvju aktīvai līdzdalībai skolēnu rosinātās debatēs.
Rīgas 72.vidusskolas skolotājas īpaši priecājas, ka bagātīgu pieredzi ieguvuši jaunieši, kas vēlēšanu simulācijā skolā darbojās vēlēšanu komisijā. Ilūkstes vidusskolai bijusi interesanta pieredze, ka skolas vēlēšanu simulācijas rezultāti diezgan ievērojami atšķīrušies no reālajiem vēlēšanu rezultātiem novadā. Pedagogi vērtē, ka tas dos labu pamatu sarunai par dažādajiem sociāli demogrāfiskiem faktoriem, kas var ietekmēt vēlēšanu rezultātus. Aizkraukles novada vidusskola ir pateicīga atsaucīgajiem vēlēšanu komisijas darbiniekiem, kuri veikuši plašu skaidrojošo darbu, piedāvājuši dažādus atbalsta materiālus un pat uzaicinājuši skolēnus piedalīties un vērot izbraukuma balsošanas procedūru. Brocēnu vidusskolas pedagogi ir gandarīti, ka pirms tikšanās ar deputātu kandidātiem izdevies rūpīgi izpētīt partiju priekšvēlēšanu programmas, tādēļ saruna izvērtusies dziļa un pamatīga. Maltas vidusskolas komanda lepojas, ka ar projekta materiālu palīdzību izdevies pilsoniskajās aktivitātēs ieinteresēt citu novada skolu skolotājus. Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolas-liceja audzēkņi pirms vēlēšanu simulācijas iepazinušies ar partiju priekšvēlēšanu programmām no iepriekšējām, 2021.gada vēlēšanām, vērtējuši partiju solīto un četros gados reāli paveikto. Tas ļāvis pieņemt objektīvākus lēmumus, par kuru partiju balsot šoreiz. Rīgas Ostvalda vidusskolā īpaši veiksmīgi izdevušās nodarbības par to, cik būtiska un reizēm pat izšķiroša ir katra vēlētāja balss un kādēļ ikvienam jāpiedalās vēlēšanās. Madonas Valsts ģimnāzijā skolēni sagatavojuši vēstuli jaunajam domes sastāvam ar jautājumiem, kuru risināšana novadā jauniešiem ir īpaši svarīga. Vēstule nogādāta pašvaldībā un “rudenī gaidīsim risinājumus vai vismaz sarunu”.
Daļa projekta komandu izteikušas apņēmību paplašināt pilsoniskās prakses pieredzi, 2026.gadā rīkojot Saeimas vēlēšanu simulācijas savās skolās. Izvērstāku pārskatu par projekta norisēm skolās un kopienās lasiet 11.jūnija rakstā šajā mājas lapā.
Semināra turpinājumā dalībnieki pievērsās pilsoniskās izglītības programmas “Iespējo līdzdalību” 2.daļas “E-līdzdalība” apguvei. Tajā apskatīti tādi jautājumi kā elektroniski rīki saziņai ar politiķiem, e-rīki pašvaldību saiknei ar iedzīvotājiem (aplikācijas, saziņas grupas), platformas iniciatīvu iesniegšanai, diskusijām, petīcijām, aptaujām, e-demokrātijas juridiskais ietvars, izmantošanas iespējas, ieguvumi, riski un prakses piemēri. Padziļināti tika aplūkotas metodiskās pieejas e-demokrātijas platformas www.manabalss.lv iepazīšanai un izmantošanai. Tāpat tika analizēts tiesiskais regulējums un līdzšinējā prakse pilsoniskās līdzdalības budžetu ieviešanai pašvaldībās. Kopš 2025.gada līdzdalības budžetēšana ir obligāts pašvaldību pienākums un šīs līdzdalības iespējas var izmantot jaunieši no 16 gadu vecuma. Tādēļ pedagogiem tika piedāvāts metodisks atbalsts, kā vadīt skolēnus procesā no līdzdalības budžeta idejas izstrādes līdz pat veidlapas aizpildīšanai un iesniegšanai. Projekta plānojums paredz, ka jaunā mācību gada pirmajā semestrī projekta pedagogu un jauniešu-mentoru vadībā projekta skolu audzēkņi apgūs programmas 2.daļu, kas ietver gan teorētiskās zināšanas, gan praksi - idejas pieteikuma sagatavošanu pašvaldības līdzdalības budžeta projektu konkursam vai iniciatīvas sagatavošanu portāla www.manabalss.lv formātā par kādu sev un plašākai vietējai kopienai nozīmīgu jautājumu.
Paldies projekta skolu pedagogiem par profesionāli augstvērtīgo un ieinteresēto līdzdalību seminārā! Novēlam veiksmīgu jauno mācību gadu, lai izdodas iespējot līdzdalību savās skolās un plašākās kopienās!
Ieskats semināra dalībnieku atsauksmēs
- Saņēmu strukturētu informāciju par e-demokrātiju un e-demokrātijas rīkiem. Tas noderēs uzsāktot sarunu ar jauniešiem par digitālo demokrātiju.
- Guvu noderīgu informāciju par līdzdalības budžetu, ar līdzdalības budžetu noteikti strādāsim skolā.
- Semināra satura jautājumi un metodika noderēs ikdienas skolas darbā sociālas un pilsoniskās jomas mācību priekšmetu stundās un darbā ar skolas pašpārvaldi.
- Gandarīja iespēja dzirdēt citu skolu piemērus un smelties idejas. Noklausoties kolēģu teikto, radās ideja, ko noteikti gribētu realizēt arī savā skolā.
- Ar gūto informāciju būs iespēja dalīties pieredzē ar novada skolotājiem.
- Atvērta diskusija, cieņpilna atmosfēra, ieinteresēti kolēģi.